Το Sportsroom.gr είχε τη χαρά να συνομιλήσει με τον έμπειρο προπονητή μπάσκετ Γιώργο Σουρμελή. Ο κόουτς είναι μέλος ΣΕΠΚ ενώ φέτος ασχολείται με την προπονητική ως υπεύθυνος ακαδημιών στην ΚΑΟ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ και ως υπεύθυνος ακαδημιών και προπονητής της αντρικής ΑΟΚ ΣΠΑΤΩΝ.

Μεταξύ όσων είπε εξηγεί τη δουλειά που γίνεται στις ακαδημίες μπάσκετ, το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των προπονητών ειδικά σε μικρές ηλικίες αλλά και τους λόγους που έχει «ανέβει» το επίπεδο στο μπάσκετ τα τελευταία χρόνια.

Κύριε Σουρμελή εξηγείστε μας γιατί τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει το επίπεδο του περιφερειακού μπάσκετ;

«Προσωπική μου εκτίμηση είναι πως σημαντικό ρόλο έχει παίξει το γεγονός ότι το προπονητικό επίπεδο έχει «ανέβει» πολύ και αυτό συμβαίνει παράλληλα σε όλες τις κατηγορίες. Σε ότι αφορά λοιπόν το περιφερειακό μπάσκετ θεωρώ πως αυτό έχει βοηθήσει την άνοδο του, είτε μιλάμε για αγωνιστικά τμήματα, είτε όχι».

Είναι ενδιαφέρον πως στο βιογραφικό σας μπορεί να δει κανείς μακροχρόνια πορεία στο χώρο των ακαδημιών. Ποιος είναι ο λόγος που ασχολείστε (προσωπικά) περισσότερο με τις ακαδημίες και την οργάνωση τους, στις ομάδες που έχετε περάσει;

«To πιο δημιουργικό και σημαντικό κομμάτι σε ένα σύλλογο είναι αυτό των υποδομών. Ο σύλλογος που δεν θα δώσει βάση στις ακαδημίες του κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Σε προσωπικό επίπεδο η ενασχόληση με τις ακαδημίες, μου δίνει μια επιπλέον ικανοποίηση καθώς μοιράζεσαι την χαρά ενός παιδιού που μαθαίνει συνεχώς, του γονιού που χαίρεται με την εξέλιξη του παιδιού του και τελικά έχεις συμβάλλει στο μέλλον ενός συλλόγου».

Άνοδος εφηβικού τμήματος Αγίων Αναργύρων στην Α’ κατηγορία  με υπεύθυνο υποδομών τον Γιώργο Σουρμελή

Μπορείτε να μας πείτε τι απαιτείται ώστε μια ομάδα να μεγαλώσει τις ακαδημίες της και να έχει μια καλή συνέχεια στο αντρικό της τμήμα;

«Το πρώτο μέλημα θα πρέπει να είναι οι κατάλληλες υποδομές, δηλαδή γήπεδα και κατάλληλος εξοπλισμός. Βέβαια γι’ αυτό δεν είναι είναι πάντα υπεύθυνο ένα σωματείο.

Έπειτα είναι η σωστή οργάνωση που μπορεί ν’ ακούγεται εύκολο αλλά πιστέψτε με δεν είναι καθόλου… Τα πολύ βασικά στοιχεία της καλής οργάνωσης είναι το σωστό πρόγραμμα προπονήσεων ανά ηλικία, η συνεπής ενημέρωση και η στενή παρακολούθηση των τμημάτων παράλληλα με την πορεία του κάθε παιδιού αγωνιστικά και όχι μόνο.

Άνοδος εφηβικού τμήματος Μελισσίων στην Α’ κατηγορία με υπεύθυνο υποδομών τον Γιώργο Σουρμελή

Από εκεί και πέρα κάθε σύλλογος θα πρέπει να επιλέγει, να «επενδύει» στους κατάλληλους προπονητές ανά ηλικία, οι οποίοι θα διδάξουν την τεχνική του αθλήματος, τις βασικές αρχές του αθλητισμού αλλά και της συλλογικής προσπάθειας.

Οι προπονητές  είναι η «βιτρίνα» του κάθε συλλόγου. Το προπονητικό team θα πρέπει να δουλεύει συλλογικά με κοινή «φιλοσοφία» ώστε να υπάρχει μια συνέχεια-ενότητα μέσα στο σύλλογο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ακαδημιών και την στελέχωση των αγωνιστικών τμημάτων (πχ. ανδρικό τμήμα με έτοιμους αθλητές από τις υποδομές). Το παραπάνω πλάνο το πιστεύω και το έχω εφαρμόσει σε όσα σωματεία έχω απασχοληθεί τα τελευταία χρόνια».

Τι συμβουλή έχετε να δώσετε στα παιδιά 8-16 ετών για αγωνιστικά θέματα αλλά και πιο γενικά για να βελτιωθούν ως αθλητές και χαρακτήρες;

«Το πρώτο πράγμα που λέω στα παιδιά είναι προσπάθεια στο 100% στην προπόνηση, αυτοπειθαρχία, πίστη και σεβασμός στον προπονητή. Από κάθε προπονητή μπορούν να πάρουν πράγματα και ας είναι ο πρώτος που του ασκείται κριτική. Ακόμα σημαντικό είναι τα παιδιά να μαθαίνουν να έχουν ψυχραιμία στην απογοήτευση, εγκράτεια στην επιτυχία, ομαδικό πνεύμα και αυτοκριτική. Θέλουμε πρώτα σωστούς χαρακτήρες και μετά αθλητές».

Ο Γιώργος Σουρμελής σε χρέη προπονητή στην ομάδα των Μελισσίων τη χρονιά 2012-13

Ποιο είναι το πιο ευχάριστο και το πιο δύσκολο πράγμα που έχει να κάνει ένας προπονητής ακαδημιών;

«Το πιο ευχάριστο αλλά ταυτόχρονα και δύσκολο είναι η σωστή εκμάθηση ενός παιδιού των μυστικών του αθλήματος και των βασικών αρχών του αθλητισμού. Κάθε προπονητής καλείται πρώτα από όλα να είναι παιδαγωγός οπότε θα έρθει σίγουρα η στιγμή που θα πρέπει να διαχειριστεί λάθος συμπεριφορές και πιθανές συγκρούσεις. Μέσα από αυτές τις καταστάσεις ο προπονητής θα πρέπει να δώσει στον αθλητή να καταλάβει το λάθος, το σωστό και να τον καθοδηγήσει ανάλογα».

*Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στους: Δημήτρης Μπούκας και Εύη Ταμαμουνά