Το περασμένο καλοκαίρι, όπως και συμβαίνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή, οι μέτοχοι της Euroleague κάθισαν στο ίδιο τραπέζι και χάραξαν τον στρατηγικό σχεδιασμό τους ενόψει της νέας σεζόν. Στις συζητήσεις που έγιναν, υπό την επίβλεψη του Τζόρντι Μπερτομέου, τέθηκαν επί τάπητος όλα τα ζητήματα που αφορούσαν την περαιτέρω πρόοδο της διοργάνωσης. Φυσικά, ένα σημαντικό κομμάτι -αυτό που αφορούσε τους άμεσους πρωταγωνιστές, τους παίκτες- φαινόταν εκ προοιμίου ότι θα έμεινε… ακάλυπτο στο μεγαλύτερο μέρος του.

Όσες προσπάθειες και αν γίνουν από την πλευρά των μετόχων, σχετικά με τη βελτιστοποίηση του προϊόντος που θέλει να παρουσιάζεται ως το δεύτερο ισχυρότερο μπασκετικό brand name πίσω από το ΝΒΑ (όσον αφορά τους συλλόγους), δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να υπάρχει το ανάλογο feedback, όσον αφορά τις σκέψεις, τους προβληματισμούς και τα «θέλω» των αθλητών που συμμετέχουν στη διοργάνωση.

Όλα αυτά τα χρόνια και δη τα τελευταία, όπου η διοργάνωση άλλαξε μορφή με στόχο να ανεβάσει το status της, δεν υπήρχε συντονισμένη δράση από πλευράς αθλητών και πολλά από τις παθογένειες που υπήρχαν ή προέκυψαν, έμεναν απλώς στη μορφή… παραπόνων. Κάτι που άλλαξε το φετινό καλοκαίρι, με την ELPA (ΕuroLeague Players Association – ή απλά Ένωση Καλαθοσφαιριστών Euroleague) να κάνει την εμφάνισή της. Μια συνδικαλιστική κίνηση αποτελούμενη εξ’ ολοκλήρου από παίκτες, για το συμφέρον των ίδιων των παικτών.

Στο Δ.Σ της δεν θα βρεις… τεχνοκράτες, αλλά τους ήρωες των ευρωπαϊκών παρκέ. Πρόεδρος είναι ο Τζίτζι Ντατόμε. Πρώτος αντιπρόεδρος ο Κάιλ Χάινς και στο πλευρό του οι Μπράουν, Χουέρτας και Σενγκέλια. Στα τέλη του περασμένου Ιούνη, η ELPA δημοσίευσε την ιδρυτική της διαχείριση και από την πρώτη στιγμή κατέστησε σαφές ότι θα κάνει τα πάντα ώστε να βελτιωθεί η καθημερινότητα των παικτών που συμμετέχουν στην κορυφαία ευρωπαϊκή διασυλλογική διοργάνωση του μπάσκετ.

Το Δ.Σ της ELPA δεν έμεινε στις γραπτές του εξαγγελίες. Αντ’ αυτού, το τελευταίο διάστημα πήρε τα αεροπλάνα και επισκέφθηκε τα… αποδυτήρια των 16 ομάδων που συμμετέχουν στη διοργάνωση. Αφού μάζεψε όλους τους παίκτες των ρόστερ, τους ενημέρωσε σχετικά με τον ρόλο της, τους στόχους της και τις περαιτέρω ενέργειες που θα ακολουθήσει, ώστε να βελτιωθεί η καθημερινότητα των παικτών, αλλά και να μπει ένα «φρένο» σε όποια μέτρα αντιτίθενται στο συμφέρον των πραγματικών πρωταγωνιστών.

Η ELPA πέρασε από τα μέρη μας, ενημερώνοντας τον Παναθηναϊκό ΟΠΑΠ και τον Ολυμπιακό. Η ανταπόκριση που έλαβε από τους δύο εκπροσώπους μας ήταν άκρως ενθαρρυντική, όπως συνέβη για παράδειγμα με τον Γκιστ ο οποίος φάνηκε ενθουσιασμένος για το γεγονός πως πλέον η φωνή των αθλητών δυνάμωσε.

Η Ένωση μάλιστα δεν δίστασε να χρίζει δύο εκπροσώπους ανά σύλλογο, ώστε να λαμβάνει άμεσο feedback σχετικά με κάθε τι που θα προκύψει, ή όποια πρόταση κριθεί ότι πρέπει να συζητηθεί σε μελλοντικές συναντήσεις. Τον ρόλο αυτό στους αιώνιους έχουν οι Γκιστ και Βουγιούκας (Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ) και οι Σπανούλης, Τίμα (Ολυμπιακός).

Στους πέντε μήνες παρουσίας της στα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα, η Ένωση μετρά ήδη ορισμένες –μικρές στο μάτι, αλλά σημαντικές για τους αθλητές- επιτυχίες.

Μέσω των ενεργειών της, οι παίκτες θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να λαμβάνουν μια δεύτερη ιατρική γνωμάτευση, εκτός των συλλόγων τους, σε περίπτωση που αντιμετωπίζουν κάποιον τραυματισμό. Μάλιστα, η δεύτερη γνώμη δεν θα επιβαρύνει την τσέπη τους, όπως γινόταν μέχρι τώρα.

Παράλληλα, άμεση ήταν η αντίδραση και ανταπόκριση του συνδικαλιστικού σωματείου (διότι φέρει αυτά τα χαρακτηριστικά) στα έντονα παράπονα των παικτών για τα ολισθηρά παρκέ, λόγω των διαφημιστικών αυτοκόλλητων. Ήδη, έπειτα από επίσημα και ανεπίσημα παράπονα, η Γκραν Κανάρια έχει μπει σε διαδικασία αλλαγής του παρκέ στο γήπεδό της, ώστε να μην παρατηρηθούν παρόμοια φαινόμενα. Τέλος, την ημέρα που γράφτηκαν αυτές οι γραμμές, η ELPA εξέδωσε ανακοίνωση στήριξης στον Θανάση Αντετοκούνμπο.

Λεπτομέρειες για τους σκοπούς, τους στόχους, τα πρόσωπα που απαρτίζουν αυτήν την πρωτοβουλία αλλά και τη δράση της, μπορεί κάποιος να βρει είτε μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της ELPA, είτε μέσω του επίσημου λογαριασμού της στο Twitter. Ιδίως στα social media, η παρουσία της Ένωσης είναι έντονη και πολυεπίπεδη, καθώς στις αναρτήσεις αναδεικνύονται οι εμφανίσεις των καλύτερων, οι παίκτες κρατούν μια σταθερή επαφή και παράλληλα διαφημίζουν οι ίδιοι τις επιδόσεις τους στα παρκέ.

Από τη στιγμή που η Euroleague πήρε την απόφαση να μπει στο τρένο της… ανάπτυξης, αλλάζοντας μορφή και στόχους, κοιτώντας περισσότερο προς τα οργανογράμματα των ΗΠΑ, η παρουσία μιας ισχυρής, σοβαρής και συνάμα ευαίσθητης Ένωσης παικτών αποτελούσε τη μόνη λύση για τους πρωταγωνιστές των παρκέ. Κι όπως όλα δείχνουν, στα πρώτα αυτά δείγματα που μας έχουν παρουσιαστεί, οι καλαθοσφαιριστές έχουν ένα επιπλέον στήριγμα στο πλευρό τους. Κι αυτό το στήριγμα είναι άμεσο, διότι δημιουργήθηκε από παίκτες και απευθύνεται στο ίδιο ακροατήριο…