Η FIFA δοκιμάζει στο Κύπελλο Αραβίας σύστημα εντοπισμού οφσάιντ στο οποίο η γραμμή τοποθετείται αυτόματα και ο Πιερλουίτζι Κολίνα ανέλυσε τον τρόπο λειτουργίας της νέας τεχνολογία.

Η FIFA συνεχίζει να δοκιμάζει με επιτυχία την ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ (SAOT) κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων FIFA 2021 στο Άμπου Ντάμπι, μαζί με τρισδιάστατα κινούμενα σχέδια που προβάλλονται στην οθόνη του σταδίου και στην τηλεόραση, διευκολύνοντας τους θεατές να κατανοήσουν καλύτερα τις αποφάσεις οφσάιντ.

Αφού δοκιμάστηκε με επιτυχία στο περσινό Αραβικό Κύπελλο, οι δοκιμές για την εφαρμογή της SAOT εντείνονται τώρα ενόψει της αναμενόμενης χρήσης της στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ 2022.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διαιτητών της FIFA, Πιερλουίτζι Κολίνα, και η ομάδα Τεχνολογίας και Καινοτομίας της FIFA πραγματοποίησαν επίδειξη της τεχνολογίας στο στάδιο Mohammed Bin Zayed και ανέλυσαν τον τρόπο λειτουργίας της νέας τεχνολογίας για τον έλεγχο φάσεων που αφορούν οφσάιντ και η οποία θα είναι ημιαυτόματη.

«Συνεχίζουμε τις δοκιμές για να προσπαθήσουμε να πετύχουμε το στόχο: να έχουμε περισσότερες ακριβείς αποφάσεις και επίσης πιο γρήγορες αποφάσεις σε περιπτώσεις οφσάιντ. Κάποιος το αποκάλεσε ρομπότ. Δεν είναι. Οι διαιτητές κι οι βοηθοί είναι ακόμα υπεύθυνοι για τις αποφάσεις στον αγωνιστικό χώρο. Η τεχνολογία απλά τους δίνει πολύτιμη υποστήριξη, για να λαμβάνουν πιο ακριβείς και γρηγορότερες αποφάσεις, ειδικά όταν ένα περιστατικό είναι πολύ οριακό και δύσκολο.

Εισαγάγαμε το animation στο οφσάιντ, που δεν σχετίζεται με τη διαδικασία της λήψης απόφασης, αλλά σίγουρα προσφέρει περισσότερη κατανόηση και μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το οφσάιντ ή το μη οφσάιντ. Όταν η απόφαση ληφθεί, αυτό το animation αρχίζει να παράγεται. Μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, μπορεί να δείξει τι συνέβη, αντί να χρησιμοποιούμε τις κανονικές δυσδιάστατες γραμμές», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διαιτητών της FIFA.

«Ανιχνεύουμε επίσης τα άκρα, ανιχνεύουμε τα χέρια και τα πόδια. Γνωρίζουμε ακριβώς πού βρίσκονται οι παίκτες κάθε στιγμή του αγώνα. Ανιχνεύουμε 50 καρέ ανά δευτερόλεπτο, οπότε 50 φορές το δευτερόλεπτο γνωρίζουμε πού βρίσκονται οι παίκτες και διαβιβάζουμε αυτήν την πληροφορία στο σύστημα. Κάνουμε το ίδιο για την μπάλα, οπότε γνωρίζουμε που βρίσκονται η μπάλα και τα πόδια, οπότε γνωρίζουμε πού είναι το σημείο λακτίσματος.

Με το ημιαυτόματο οφσάιντ, λαμβάνουμε σημεία και αυτά τα σημεία μπορούν να μεταφραστούν σε animation. Οπότε, γνωρίζουμε πού είναι ο ώμος, γνωρίζουμε πού είναι το γόνατο. Λαμβάνοντας αυτά τα δεδομένα, μπορούμε να μπούμε στον κόσμο του 3D και να δημιουργήσουμε μία τρισδιάστατη εικόνα, που μπορεί να εξηγήσει επ’ ακριβώς αν ο παίκτης είναι σε κανονική θέση, για πόσο ήταν οφσάιντ ή όχι και το βάζουμε αυτό σε ένα animation που θα μοιράζεται στην τηλεόραση και στις γιγαντοοθόνες. Κατόπιν, αυτό μπορεί να ενημερώσει τους θεατές με πιο ξεκάθαρο τρόπο για τις αποφάσεις οφσάιντ», τόνισε από την πλευρά του ο επικεφαλής τεχνολογίας ποδοσφαίρου, Σεμπάστιαν Ρούνγκε.

Η ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ είναι μια επέκταση του συστήματος VAR που χρησιμοποιείται ήδη σε 47 χώρες σε όλο τον κόσμο και σε περισσότερες από 100 διοργανώσεις, συμπεριλαμβανομένων όλων των τουρνουά της FIFA. Υπάρχουν 10-12 κάμερες σε κάθε γήπεδο, οι οποίες θα συλλέγουν την κίνηση έως και 29 σημείων του σώματος κάθε ποδοσφαιριστή 50 φορές το δευτερόλεπτο. Αν κι εφόσον οι κάμερες εντοπίσουν κάποιο σημείο σώματος ενός παίκτη είναι εκτεθειμένο, τότε στέλνουν σήμα στο δωμάτιο επιχειρήσεων και ύστερα είναι ευθύνη του VAR να κρίνει αν υπάρχει οφσάιντ ή δεν υπάρχει επηρεασμός στη φάση από τον εκτεθειμένο ποδοσφαιριστή.